Mire jók a nemzetközi rangsorok?

A felsõoktatási rangsorok az Egyesült Államokban terjedtek el a nyolcvanas évektõl kezdve. Máig a legnépszerûbb köztük a US News and World Report rangsora, amely a második képzési szintet lezáró tanulói tesztek eredményeitõl kezdve a tandíjakon át a kutatási teljesítményig jónéhány mérõszámot vesz figyelembe.

Az amerikai kutatóegyetemeket külön is összeméri a The Center nevû kutatóintézet, mivel a tudományos teljesítményt, az idézettséget, a megszerzett kutatási támogatásokat értékeli.

A német egyetemek szakterületenkénti rangsorát közli rendszeresen a Der Speigel címû hetilap. Módszere egyszerû: az egyetemi presztízst egyetemi oktatók, neves professzorok szavazatai alapján állapítja meg.

Egy másik német újság, a Die Zeit címû napilap közli a CHE (Center for Higher Education Development) rangsorait, amelyek inkább az olyan objektív adatokra alapoznak, mint a publikációs teljesítmény, a minõsített oktatók alkalmazása vagy a végzett hallgatók aránya.

Kelet-Európában a lengyel Perspektywy újság Rzeczpospolita Uniwersytet melléklete közöl ismertebb rangsorokat, melyek ugyancsak presztízsrangsorok, általában fiatalabb oktatók véleményén alapulnak. 

A legnagyobb vitát talán az évente megjelenõ sanghaji rangsor váltotta ki. Az értéksorrend szakértõi az egyes egyetemek tanárainak tudományos munkássága alapján készítik el a világ és az európai toplistát, valamint nyilvános statisztikák alapján próbálják lefedni az egész világot.

És még csak a legfontosabb rangsorokat és rangsorolási alapelveket említettük…

Ma már a rangsorok is versenyeznek egymással.  A nemzetközi rangsorok módszertan vegyes, szakmai értéke ugyancsak bizonytalan, inkább csak marketing-akció, de igazi kommunikációs kihívás a hátrébb szereplõ egyetemek országainak és a lelkiismeretes szakértõknek egyaránt.

diploMánia Magazin

1. Intézményi népszerûség
Melyik a legjobb egyetem? Mi a népszerûség titka: hallgatói elégedettség vagy munkaerõ-piaci elismertség?


2. Mire valók a rangsorok?
Miért érdemes egyáltalában rangsorokat készíteni? Milyen szakértõi munka elõzi meg a rangsorok létrejöttét? Hol tartunk Magyarországon a külföldi rangsorokhoz képest?

3. Mire jók a nemzetközi rangsorok?
Mire valók, mire jók a nemzetközi felsõoktatási rangsorok? Miért gerjesztenek vitákat és miért lehetnek fontosak ezek a véleménykülönbségek? Menyire nemzetközi a leendõ diákok, az oktatók-kutatók, a kutatás-finanszírozók vagy a döntéshozók piaca?

4. Mitõl színvonalas az egyetem?
Valóban lényeges a továbbtanulóknak a színvonal? Van összefüggés a hallgatók elvárásai és a tényleges oktatási színvonal között?

5. A legnépszerûbb szakok
Mitõl népszerû egy képzés? Melyek a legnépszerûbb szakok ma a magyar felsõoktatásban? Kiket vonzanak a legnépszerûbb szakok?

6. Szakok és presztízs
Vajon mennyire számítanak a társadalom és a piac megbecsülésére a jelentkezõk? Hogyan alakul jövõképük az egyetemi-fõiskolai évek alatt?

7. Pedagógusképzés
Van-e verseny a tanárképzõ intézmények között? Mit mutatnak a valóságos jelentkezési adatok? Hatással volt-e a jelentkezõi hajlandóságra a képzési szerkezet megváltozása?

8. Természettudományos és mûszaki képzés
Kiváló karrierpályák, nagy presztízs - kisszámú jelentkezõ. Nemzetközi színvonalú és elismertségû professzori kar - alacsony pontszámmal bekerülõ hallgatók. Vajon mi rejlik az ellentmondások mögött?

9. Diplomák a munkaerõpiacon
Milyen esélyekkel indulnak a munkaerõpiacon a diplomás munkavállalók, azaz mennyit is ér ma a diploma?

10. Munkaadók a diplomásokról

11. Oktatás színvonala

12. Oktatói kíválóság

13. Hallgatói rekrutáció - Középiskolai teljesítmény

14. Jelentkezési stratégiák

15. Oktató-hallgató viszony

16.Hallgatók intézményi menedzselése

 

Minden jog fenntartva! 2010. diploMánia